Provincie Limburg
  • Recht op leersteun?

We bieden leersteun voor leerlingen met een GC-/IAC-/OV4-/gemotiveerd verslag én ondersteuningsnoden.

Dit document komt er nadat er samen met het CLB al een hele weg is afgelegd. In dit document staat wat de leerling nodig heeft om tot leren te komen (= specifieke onderwijsbehoeften)

 

  • Hoe verloopt leersteun?

1. Aanmelding

De school doet een aanmelding bij het PLC Limburg indien de brede basiszorg en verhoogde zorg op school ontoereikend is om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van de leerling met een verslag.

2. Opstart

Een leerondersteuner observeert, gaat in dialoog met verschillende partners (school, ouders, leerling,…) om de onderwijsbehoeften van de leerling en de leervraag van de school en/of leerkracht helder te krijgen. Uit deze verzamelde gegevens worden concrete doelen opgesteld en afgestemd met alle betrokkenen.

3. Leersteun

De leerondersteuner werkt met de leerling, klas, leerkracht en of het schoolteam om de vooropgestelde doelen te realiseren. We bedenken samen haalbare acties waar ieder mee aan de slag kan. Acties zijn gericht op het versterken van de zelfstandigheid van de leerling én de handelingsbekwaamheid van de leerkracht of het schoolteam.

De leersteun is tijdelijk: de ondersteuning loopt zolang als nodig, maar niet langer dan nodig. Wanneer de leerling en de school zelfstandig verder kunnen, wordt de leersteun (tijdelijk) stopgezet.

De leersteun is flexibel en op maat: de ondersteuning blijft niet automatisch een volledig schooljaar doorlopen en zal misschien niet elke keer op dezelfde manier ingevuld worden. Dit kan zowel op niveau van de leerling, de leerkracht en het team zijn. Samen bespreken we bij de start de mogelijke intensiteit, duur en frequentie. We bekijken hoe vaak, hoelang en op welke manier ondersteuning nodig is. 

Vaak is er geen pasklaar antwoord. We zien de leersteun als een kans om te zoeken naar haalbare mogelijkheden voor alle partners.

4. Evaluatie

Op regelmatige basis evalueren we samen elk traject, we signaleren tijdig wanneer iets niet haalbaar of werkbaar (meer) is, sturen bij en ronden af waar mogelijk.