Visie
Het Provinciaal Leersteuncentrum Limburg (PLC) vormt, in nauwe samenwerking met het Provinciaal Centrum voor Leerlingenbegeleiding (PCLB), het Specifieke Leersteuncentrum Limburg Vrij (SLC) en het Buitengewoon onderwijs (BuO), een hefboom naar inclusief onderwijs.
Binnen een sterk uitgebouwde keten van zorg, biedt het PLC Limburg leersteun op basis van onderwijsbehoeften van de leerling, ondersteuningsbehoeften van de leerkracht en het schoolteam. De leersteun is een toegevoegde waarde op de geboden basis- en verhoogde zorg op school en streeft maximaal en doelgericht effect op de klasvloer na.
Binnen de uitbreiding van zorg willen we scholen regulier onderwijs versterken in het begeleiden van alle leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en het creëren van een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur.
Het PLC geeft vorm aan deze missie vanuit de volgende pijlers:
- Samenwerking vanuit nabijheid
Samen met alle partners (leerling, ouder(s), school, PCLB, externe zorgverstrekkers, PLC) geven we vorm aan een kwaliteitsvolle keten van zorg op school waarin iedere partner zijn verantwoordelijkheid heeft. We stellen hierbij een efficiënte samenwerking voorop, gebaseerd op concrete en duidelijke afspraken tussen alle partijen. Dit vraagt van ieder een open, transparante en respectvolle manier van communiceren. We streven naar een zo groot mogelijke betrokkenheid en verbondenheid. De nabijheid van leerondersteuners op de schoolvloer versterkt dit en zorgt voor een goede kennis van de school, de specifieke klascontext en wisselwerkingen tussen de verschillende betrokken partners.
- Doelgerichtheid
Trajecten starten steeds vanuit een duidelijke aanmeldingsvraag van de school. We leggen samen met alle betrokken partijen concrete doelen vast. We bepalen hierbij welke doelen op dat moment prioritair zijn. Op deze manier willen we de doelgerichtheid van het traject bewaken. Trajecten krijgen flexibel (duur en intensiteit) vorm op basis van de onderwijsbehoeften van de leerling en ondersteuningsbehoeften van leerkrachten en schoolteam. Op regelmatige basis evalueren we samen elk traject.
- Expertise en multidisciplinariteit
We streven er in de ondersteuning naar om een toegevoegde waarde te zijn voor een kwaliteitsvolle leerlingbegeleiding op de school. Om deze diepgang en maatwerk te kunnen bieden is expertise en een kijk vanuit verschillende disciplines noodzakelijk. Binnen het team van leerondersteuners is deze multidisciplinariteit aanwezig. We zetten maximaal in op interne expertisedeling, alsook op verdieping van reeds beschikbare expertise om zoveel mogelijk leersteun op maat te kunnen bieden. Daarnaast trachten we ons netwerk te verbreden door een intensieve samenwerking met PCLB, BuO en PBD.
- Duurzaamheid
De beschikbare middelen worden zo efficiënt en doelgericht mogelijk ingezet, zodat de leersteun een verschil kan maken op lange termijn. Het curatieve karakter van de leersteun moet op termijn maximaal plaats maken voor een preventieve en proactieve werking. We verankeren de aangeboden hulpmiddelen en methodieken maximaal binnen de klaswerking en het zorgbeleid van de school. Dit doen we met het oog op zelfredzaamheid van de leerling en het versterken van de handelingsbekwaamheid van het schoolteam.